Veel gestelde vragen over StarBrix

Onze antwoorden en toelichtingen op vragen over StarBrix die vaak aan ons gesteld worden.
U vroeg ons, wij geven

Antwoord op uw vragen

Vragen over projecten

Kan ik projecten verdelen in subprojecten, fases en taken?
Ja, dit kan eenvoudig worden gedaan in de Visual Gantt chart. Deze weergave maakt het eenvoudig om uw projecten op te delen in subprojecten, fases, activiteiten, taken en subtaken. Ook is het mogelijk om activiteiten in te plannen en onderlinge afhankelijkheden te definiëren.

U kunt een onbeperkt aantal niveaus voor uw project definiëren.

Kan ik eigen sjablonen maken voor nieuwe projecten?
Ja, u kunt uw eigen projectsjablonen maken. Daarmee kunt u snel een nieuw project aanmaken op basis van een sjabloon.
Kan ik een bestaand project kopiëren naar een nieuw project?
Ja, en alle bestaande taken worden ook gekopieerd naar het nieuwe project.

Vragen over projectportfolios

Kan ik een overzicht bekijken van alle projecten?
Ja, u kunt eenvoudig een visueel overzicht van alle projecten maken. Het hoogste niveau bevat alle projecten van het hele bedrijf, dat kunnen er honderden zijn.

U kunt ook project portfolios maken van de diverse operationele onderdelen van het bedrijf. Bovendien kan elke gebruiker een portfolio opvragen van alle projecten waar hij/zij aan deelneemt.

De zogenaamde Paraplu functie kan worden gebruikt om gewone projecten samen te voegen onder een noemer. Dit stelt u in staat om deze als een geheel in de gaten te houden.

Kan ik een overzicht zien van al mijn persoonlijke taken?
Ja, u kunt een zeer duidelijk visueel overzicht opvragen. De projecten worden eerst getoond, gevolgd door alle taken die aan u zijn toegekend, gesorteerd in chronologische volgorde.
Is er een kalenderweergave van mijn projecten en taken?
Ja, projecten en taken waar u aan werkt kunt u bekijken in uw persoonlijke StarBrix kalender. Dit is ook handig voor het toevoegen van andere agenda-items.

De StarBrix kalenderweergave is ook geschikt voor gebruik op smartphones en tablets.

Kan ik mijn projecten en taken synchroniseren met mijn agenda?
Ja, u kunt uw StarBrix agenda synchroniseren met andere systemen, zoals bijvoorbeeld Outlook, Exchange, of Google Calendar/G Suite.

Daardoor komen alle gegevens (projecten, taken, vergaderingen, etc) die in StarBrix worden aangemaakt automatisch ook in uw zakelijke agenda terecht. U heeft dan alle informatie altijd bij de hand op uw computer, uw smartphone of uw tablet. Handig voor onderweg, op locatie, of als u thuis werkt!

Vragen over resource planning

Houdt de projectplanning rekening met beschikbare uren?
Ja, bedrijfsuren, feestdagen, vakanties en reeds voor andere taken toegewezen uren worden meegenomen.
Kan ik de werklast van een individu of team bekijken?
Ja, dit kan op een zeer visuele manier worden bestudeerd als een balkengrafiek, per dag, week of maand. U kunt de ingedeelde en de gewenste resources selecteren.
Kan ik de urenplanning van een individu bekijken?
Ja, dit is te bekijken per dag, per week, of per maand. De weergave is een overzichtelijke tabel.

Vragen over tijdregistratie

Kan de besteedde tijd worden geregistreerd?
Ja, de tijd kan worden geregistreerd voor projecten en de bijbehorende taken. Dat kan op wekelijkse basis maar ook een dag tegelijk.

Het scherm voor invoer van gewerkte uren is geoptimaliseerd voor smartphones, waardoor dit ook gebruikt kan worden op locatie (bijvoorbeeld bij een klant of op een klus).

Kan ik ook de begintijd en eindtijd vastleggen?
Ja, dit kan worden ingevoerd in de kolommen voor aanvullende informatie. Maar u kunt ook eerst een project en een taak selecteren, en dan de precieze begintijd en eindtijd vastleggen, plus een omschrijving van de uitgevoerde werkzaamheden.

Als u factureert op basis van gewerkte uren, kunt u ook invoeren hoeveel tijd gefactureerd moet worden, plus een optionele aantekening voor intern gebruik.

De functionaliteiten voor tijdregistratie, het invoeren van overuren, en voor facturering, zijn optioneel, en kunnen dus naar wens worden ingeschakeld of uitgeschakeld.

Kunnen de gewerkte uren worden gecontroleerd en goedgekeurd?
Ja, StarBrix heeft een handig hulpmiddel om de ingevoerde urenregistratie te controleren en te accorderen.
Kan ik de geregistreerde tijd gebruiken voor facturering?
Ja, StarBrix heeft een handige factureringsfunctie voor gewerkte uren. Dat houdt in dat u facturen kunt aanmaken met StarBrix, en dat u de ingevoerde uren met de bijbehorende uurtarieven daarop kunt vermelden.

Als u een ander systeem gebruikt om te factureren, dan kunt u een overzicht van de gewerkte uren uitdraaien, en dit als bijlage bij de factuur toevoegen.

Vragen over budgetbewaking

Kan ik een budget opstellen voor een project?
Ja, een budget omvat inkomsten, uitgaven, en marge. Het budget kan gepresenteerd worden in een tabel, maar ook in lijn- of balkengrafieken.
Kan ik bijzonder kostensoorten opnemen in het budget?
Ja, dit is mogelijk.
Kunnen de werkelijke kosten worden bekeken en bewaakt?
Ja, u kunt de werkelijke kosten direct in het project invoeren, of importeren vanuit een bestand in CSV opmaak. Werkelijke kosten worden in de budgetweergave naast de begrootte kosten getoond.
Kan ik de kosten importeren uit ons ERP systeem?
Ja, er zijn koppelingen met diverse ERP systemen voorhanden, en desgewenst kan een extra koppeling voor u gemaakt worden.
Kan ik de financiële status van alle projecten in een overzicht bekijken?
Ja, daarvoor bestaat een overzicht. Het is ook mogelijk om alleen de projecten te beschouwen waar u zelf aan meewerkt.

Vragen over projectbewaking

Kan ik status en voortgangsindicatoren bekijken?
Ja, u kunt de voortgang van uw project bekijken met behulp van veelzijdige indicatoren.

U kunt op dezelfde manier ook de voortgang van meerdere projecten tegelijkertijd bewaken.

Kan ik statusrapportages opvragen?
Ja, en u kunt die ook eenvoudig per mail versturen naar de belanghebbenden.

Vragen over materialen

Kan ik de materialen beheren, die nodig zijn voor een project?
Ja, er is een materialenoverzicht en een functie voor voorraadbeheer.
Kan ik bestellingen (purchase orders) aanmaken?
Ja, dat is mogelijk.

Vragen over email en chat

Worden er reminders per mail verstuurd aan gebruikers?
Ja, in taken kunt u handige e-mail reminders instellen voor specifieke personen zoals projectmanagers of uitvoerende.

Er kan bijvoorbeeld een mail worden verstuurd als een taak is afgerond, zodat de mensen die verantwoordelijk zijn voor de opvolgende taken weten dat ze kunnen beginnen.

Er kunnen ook reminders worden verstuurd over taken die achter lopen.

Kan ik emails versturen vanuit StarBrix?
Ja, u kunt e-mail berichten versturen, bijvoorbeeld aan managers of toeleveranciers. Wanneer de ontvanger reageert, kunt u dat ontvangen in StarBrix, maar desgewenst ook in uw gewone inbox. Dit kunt u zelf instellen bij uw voorkeuren.
Kan ik chatten via StarBrix?
Ja, u kunt binnen de projecten chatten op een manier die overeenkomst met bekende systemen zoals Facebook, WhatsApp, Skype chat.

Vragen over documenten

Kan ik documenten toevoegen? Welke soorten documenten?
Ja, u kunt documenten en bestanden uploaden. Dat kunnen bijvoorbeeld Excel, Word of PowerPoint bestanden zijn, maar ook PDF’s en afbeeldingen.
Kan ik een link naar een extern document opnemen?
Ja, in een project kunt u links toevoegen naar bestanden of mappen op uw netwerk, en ook naar websites en webapplicaties zoals Google Drive, DropBox, Sharepoint.
Kan ik mensen uitnodigen voor een meeting en de notulen versturen?
Ja, u kunt vanuit StarBrix een uitnodiging voor een vergadering of bijeenkomst versturen, en het verslag of de notulen van de meeting toezenden aan de deelnemers.

Vragen over systeemeisen en taal

Wat komt er kijken bij de installatie van StarBrix?
Helemaal niets!

StarBrix werkt in “de cloud”, net zoals bijvoorbeeld het systeem dat u gebruikt voor internetbankieren.

Het enige wat u nodig heeft is een computer met een internetverbinding en een browser (die gebruikt u toch al dagelijks).

Er hoeft geen enkele software te worden geïnstalleerd op uw computers of uw servers.

Werkt StarBrix op PC's, Mac's, smartphones, tablets?
Ja, op elk gangbaar apparaat met een internetaansluiting en een webbrowser kunt u werken met StarBrix.
Welke webbrowsers kan ik gebruiken?
StarBrix werkt in ieder geval met de meest recente versie van elke moderne browser: Chrome (van Google), Safari (van Apple), Edge en Internet Explorer (van Microsoft), en Firefox (van Mozilla).
Welke talen zijn beschikbaar?
StarBrix is momenteel beschikbaar in het Engels, Zweeds en Fins.

Bij voldoende belangstelling zal StarBrix Nederland samen met de ontwikkelaars van StarBrix in Finland een Nederlandstalig versie maken.

Vragen over gebruikers en rechten

Kan ik zelf extra gebruikers toevoegen?
Ja. De eerste gebruiker in een account is de beheerder. Deze kan vervolgens extra gebruikers toevoegen (inclusief meer beheerders). Gebruikers kunnen ook weer worden verwijderd, bijvoorbeeld als ze uit dienst treden.
Kan ik de toegangsrechten instellen per gebruiker?
Ja, u kunt profielen aanmaken om toegangsrechten te regelen. Dit zorgt er voor dat u eenvoudig en toch veilig kunt samenwerken met uw collega’s maar ook met mensen uit andere organisaties (klanten, leveranciers, onderaannemers, partners).
Dat is dan duidelijk

Maak nu een account aan

Ik heb nog een vraag

Neem contact met ons op